årsresume 2013

Jag firade in det nya året med Anna, Elly och Maria. Spelade Monopol, åt god mat, kollade på fyrverkerier och pratade ut om allt möjligt. Ett perfekt avslut/början på ett år. Jag hade lite tråkigt, så jag testade även på att göra en cinemagraph och päls-bokstäver, hittade årets första skott, lärde mig lite nya saker i Photoshop och fotade både Anna och Elly. Dessutom gjorde jag ett skivomslag i skolan med Sanna som modell, och med lockigt hår var jag modell åt Annelies omslag. Jag upptäckte även Banksy och fick för mig att gymma, men blev sjuk under min "prova-på-vecka".
I februari lånade jag hem 100mm Macro-objektivet två gånger och med det fotade jag några av mina absoluta favoritbilder. Jag och Anna flög även upp till Ö-vik själva, för att hälsa på våran farbror/morbror och hans fru. Där uppe åkte jag både längdskidor och "vanliga" skidor för första gången, och insåg att jag var riktigt duktig på det för att vara nybörjare! Precis som i januari hade jag inget att göra någon dag, så jag tog fram ritplattan och ritade av Anna. Jag kommer ihåg att jag blev förvånad över hur bra det gick haha. I skolan fick jag också testa på gatukonst, vilket var intressant.
I mars målade jag tydligen naglarna med plastfolie, haha, och misslyckades totalt med att fånga vattenångan från mitt te på bild till en fotouppgift, trots att jag försökt ställa upp en ministudio hemma, med olika ljus (till slut fick jag photoshoppa dit ångan, men det gilldes inte som fotouppgift). Jag tänkte istället fota min älskade solnedgång från balkongen, men misslyckades även där. Både solnedgången och soluppgången dagen innan uppgiften skulle vara inne var inte så speciella, men på kvällen samma dag var den nästan finare än någonsin. Jag började tagga att våren var på väg och köpte lite färgglada kläder och en skinnjacka. Sen redigerade jag även om en gammal bild på Elly, och ritade av Foki på samma sätt som jag ritade av Anna några veckor tidigare. I skolan försökte vi samla in pengar till Star for life, bland annat genom att sälja godisspett :) Jag och Anna fick även för oss att skaffa en youtube-kanal, så vi gjorde en film (vår enda hittills...). Månaden slutade lite dumt med högre feber än jag haft på länge, dagen innan vi skulle åka till Venedig. Den 19:e mars var också första gången jag någonsin körde en bil. Jag började alltså övningsköra, och jag kommer ihåg hur läskigt det var första gången pappa spontant tyckte att jag skulle köra ut på en trafikerad väg haha.
Första april åkte alltså jag och mina föräldrar till Venedig. Vi flög över alperna och jag kommer ihåg att jag blev förvånad över hur många berg det var haha! Till Venedig hade jag lånat 24-105-objektivet och fotade även där några fina bilder. Jag lånade även hem 90mm-objektivet någon vecka senare. Det hade jag med mig till mina kusiner, där jag fick några riktigt bra bilder på deras katt. Tyvärr, klantig som jag kan vara, råkade jag ta bort bilderna utan att ha lyckats lägga över dom på datorn. Jag hade lite tur i oturen i alla fall, för fyra av bilderna hade jag hunnit lägga upp på bloggen, så dom har jag i alla fall i litet format. I slutet av månaden lånade jag 17-40-objektivet och drog med mig Anna och Elly för att fota solnedgången vid Älvsborgsbron. Bilden på svanarna gillade jag egentligen inte först. Jag hade velat ha dom mer till vänster i bilden, men med tiden har det blivit en av mina favoritbilder ändå. Jag har insett att det är okej att dom är lång till höger, för då ser man deras "spår" i vattnet och jag tycker att det lyfter bilden på något sätt.
I maj gick jag på min första dejt (haha, jaa, det visste ni kanske inte! Fast dom flesta som läser detta känner väl mig, så då vet ni ändå). Jag lånade mitt älskade 100mm-objektiv igen och fotade både i skogen här hemma, i Botaniska och i Slottsskogen. I Botaniska träffade jag och Anna en översocial ekorre och jag fotade ytterligare några av mina absoluta favoritbilder. Med samma objektiv som förra gången. Anna och Elly bjöd även på pannkaks-brunch. I skolan, på esteten, höll vi på med synvillor så jag och några ut min grupp "välte upp-och-ner på ett skåp" ;) Bland annat. Jag anmälde mig till Guldsköldsgalan, men vann inget (blev inte ens nominerad...) och upptäckte att det finns Snapple i Sverige också ♥
I juni bloggade jag väldigt lite, vilket jag tycker är lite synd nu när jag kollar tillbaka i arkivet. Jag började i alla fall bli bättre på att övningsköra och körde runt en del i Majorna. Midsommar spenderades på Annas och Ellys land med Isa. Vi badade (för första gången det året för min del) och hittade en bortsprungen hund som sprang bort igen dagen efter att ägarna hade fått tillbaka den. I slutet av månaden hade jag och Anna spontan-picknick i stan och fotade sedan utsikten en bit ifrån där jag bor.
I juli åkte jag och mamma till Bratislava där vi bodde hos hennes kompis. Vi åkte även över till både Wien, där jag blev väldigt positivt överraskad av att dom hade Forever 21, och Brno. Sedan åkte vi ner till mormor i Ungern. Jag kollade på serier, shoppade mycket och träffade massa vänner och släktingar. Vi hälsade också på mina kompisar Ditta och Petra som bor i en annan stad, en bit från mormor. Jag fotade Ditta på en fin blommig äng (skulle gärna hitta en sån igen och fota lite mer nu!) och hittade ett stort träd fullt med getingar och humlor som jag också fotade. Trots mitt objektiv, som jag började inse var riktigt dåligt, är bilderna därifrån också några favoriter.
I augusti åkte jag till Fiskebäckskil med mamma och pappa, där vi bodde hos pappas kompis familj. Vi åkte även ut på en liten kanot-tur och mitt i allt började det ösregna och åska. Jag och Anna började tagga att vi skulle gå på samma skola och jag och Annelie gick på en fotoutställning där jag kände en av utställarna. Vi bestämde att nästa år ska vi minsann också ställa ut våra bilder där! Jag upptäckte också Condeco och deras goda iste. Skolan började igen och jag blev besviken att vi skulle ha något slags "tema" där vi jobbade för Fryshuset istället för att ha våra inriktnings-lektioner, men jag fick ändå jobba mycket grafiskt och det var en bra erfarenhet. Jag och Anna gick också på öppningen av Lager 157, där vi stod i en onödigt lång kö... 
Skolan började komma igång på riktigt och jag blev väldigt positivt överraskad över att kursen Digitalt skapande handlade om att göra hemsidor! Jag lånade hem 85mm-objektivet för andra gången och insåg att jag inte alls ville ha det så mycket som jag först hade tänkt. Så jag lät bli att köpa det. Jag och Anna fotade i alla fall i Slottsskogen. Vi la oss bland annat i en backe för att få till mittenbilden längst upp. Ett gäng killar på skateboards åkte förbi några gånger och måste tyckt att vi var lite konstiga haha. Jag hade även min första riktiga graf-lektion och fick en uppgift att göra personporträtt. Jag insåg att jag borde pratat med Elina mycket tidigare för vi hade väldigt mycket gemensamt, och trots att jag genentligen ville göra ett personporträtt av mig själv blev det jag gjorde av Elina ungefär som jag hade tänkt göra mitt eget haha. Anna följde med min familj till Skagen, där vi bodde i en mysig stuga (jag och Anna sov på loftet) på en camping där det fanns pool, TV-spel, pingisbord, rätt rolig lekplats, minigolf och fotbollsplan. Bland annat. I Skagen tog jag ännu fler av mina favoritbilder. Vädret var verkligen perfekt att fota i när vi var där! Jag och Anna spelade även tennis. Det var första gången på två år för mig.
I oktober hjälpte jag och Anna till på våran kusins filminspelning och hängde med trevliga personer kring en lägereld i Slottskogen. Jag lånade också hem både kamera och objektiv för en gångs skull, och insåg då hur dålig även min kamera är. Jag körde till Amundön där jag fotade jättefina bilder, och jag råkade även fota två bilder som passade väldigt bra ihop i ett panorama. Jag upptäckte min nya favoriträtt och lagade den. Jag tog också med mig Anna och Elly på en utflykt till Strömensberg, där jag bodde tills jag var 6-7 år. Vi hade planerat att åka dit i flera år nästan, så det var verkligen dags nu. Jag märkte att allt var mycket mindre än jag minns det, men jag kännde mig ändå som hemma där och fick ännu större lust att flytta tillbaka dit någon gång i livet. Jag och Anna åkte till Slottsskogen och fotade väldigt fina höstiga bilder med skolans 5D Mark som jag började älska mer och mer. Jag fotade även ytterligare en av mina favoritbilder. En väg som slingrar sig in i skogen med gröna träd och orangea löv på marken. På grafen höll vi på med annonsremakes. Jag fick en väldigt bra idé till en Skittles-annons och jag blev jättenöjd med resultatet. Även läraren tyckte att min annons var mycket bättre än originalet. Bloggen fyllde ett år, jag firade att Matilda fyllde 17 hos Miina, gick på hockey med Anna och Elly och började tagga Stockholm, Bruno Mars och min födelsedag.
Den första november åkte jag och Anna till våran kusin i Stockholm. Vi shoppade massor och gick på världens bästa Bruno Mars-konsert!! Det var en av höjdpunkterna på året måste jag nog säga! På grafen gjorde vi "musik i bild", jag valde Breakeven av The Script och gjorde en liten bild av den låten. Dessutom gjorde vi några wallpapers, då jag upptäckte "giraff-filtret" i Photoshop haha. Jag blev glad för att solnedgångarna hade börjat synas från balkongen igen och fyllde år. Vi hade temavecka i skolan där vi jobbade i grupper med dom andra klasserna i tvåan och på grafen hade vi en liten sidokurs med foto.
I december hade jag, Annelie och Emelie lite adventsfika till julkalendern och jag och Anna pärlade fuck cancer-armband. I skolan gjorde jag en annons för "Mums müsli" på JRI:n. Jag beställde också hem min locktång som jag skulle få i födelsedagspresent och kunde äntligen locka håret! Jag missade också min chans att få sjunga med Sarah Dawn Finer live i TV med bara några minuter och fotade dagen innan lovet Anna och Elly i studion. Jag målade både "snö-naglar" och "jultröje-naglar", saknade snö, firade julafton tillsammans med Anna och shoppade på mellandagsrean. Nu ska jag snart åka in till stan med Anna och Elly och kolla på fyrverkerierna. Sen ska vi fira nyår hemma hos mig och det blir säkert lika bra som förra året och året innan!
 
Grattis om du orkat läsa all text! Annars hoppas jag i alla fall att bilderna var roliga att titta på :)
 
Gott nytt år allihopa! :)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback